الـرقیم

استقامت در مسیر انتظار

الـرقیم

استقامت در مسیر انتظار

الـرقیم

...................... هوالودود .....................

به پاتوق دلدادگی ها و دلباختگی های رئوف
خوش آمدید. این جا، پاتوقی هست برای
افروختن، سوختن و ساختن.

در پاتوق دلدادگی ها، نه حرف اضافه است
و نه جای گزافه. فقط مجالی هست بـرای
قلمی کردن برخی دانسته هـا و ندانسته هـا،
بر پایـۀ بایسته هـا و نبایسته هـا. کـه گاهی
در لفافـه می آید و گـاهی در تقابل با جهل و
خـرافه.

پاتوق دلباختگی ها نیز، فرصتی هست برای
مغازله و معـاشقه! امـا نه با پـرنسس هـای
بوالهوس و پر از خار و خس! بلکه با معشوقه
های پاک نفس و قدیس های پاکیزه از رجس
و هوس. آن ها که از طهارتِ وجودشان،
عرشیانِ بالانشین، سـر به مغـاکِ خـاک
می سـایند و فرشیانِ خاک آلوده، به مددِ
نفوس شان، بالِ عروج به افلاک می گشایند.

در این پاتوق، روزنـه ای باز است به گلشنِ
اندیشه ها و صدای حنجره ای طنین انـداز
است با بوی بنفشه ها!

فانوس حقایق این پاتوق نیز، با نـگـاهِ سرخِ
شقایق های این دیار مأنوس است و با
فرهنگِ سرخِ شهادت، پیوندی دیرینه دارد.

و این هم ذوق و شــوق و عقیــده و
آرمـان و آرزوی من با چند بیت شعر:

سحر خیزی:
دریاب اگر اهـل دلی، پیش تر از صبح
چون غنچۀ نشکفته نسیم سحری را

زندگی برای خدا:
شادم به مرگ خود که هلاک تو می‌شوم
با زندگی خــوشم کــه بمیـرم بــرای تو

تلاش:
از مـا ســراغ منــزل آســـودگی مجــو
چون باد، عمر ما به تکاپو گذشته است.

خطر کردن:
آسـودگی، مقـدمۀ خـوابِ غفلت است
کشتی، به موج خیزِ خطر می بریم ما

بار زندگی
زندگی با هوشیاری زیر گردون مشکل است
تا نگردی مست، این بار گران نتوان کشید

مهدویت:
درین ستمکده، آن شمع تیره روزم من
که انتظارِ نسیم سحر گداخت مرا

عشق:
سر و سامان بدهی یا سر و سامان ببری
قلب من سوی شما میل تپیدن دارد

مرگ سرخ:
درین بساط، به جز شربتِ شهادت نیست
مِی ای که تلخی مرگ از گلو تَوانَد شُست

محرم و عاشورا:
فیض ماه نو، ز شمشیر شهادت می برند
خون، حنای عید باشد کشتگان عشق را

خط شهادت:
گردن مکش ز تیغ شهادت که این زلال
از جویبار ساقی کوثر گذشته است.

امید:
نیستیم از جلوۀ باران رحمت نا امید،
نیمه بذری در زمین انتظار افشانده ایم


آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

اَقُومُ وَ اَقْعُد

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ب.ظ

 

خیلی از ما نمازگزاران، در نمازهای یومیه، بعضی از ذکرها را اشتباه قرائت می کنیم؟! مثلاً گفتن ذکر «بحول الله و قوته اقوم واقعد» را. عنایت دارید که این ذکر، یکی از اذکار مستحب در نماز است که متأسفانه بسیاری از نمازگزاران و متأسفانه تر برخی از امامان جماعت ما بی آنکه بدانند؛ غلط تلفظ می کنند!

من خودم شخصاً نسبت به قرائت امام جماعت در ادارات و سازمان های دولتی حسّاسم و به قرائت امام جماعتِ مساجد حساس تر. به همین دلیل یکی دوسالی هست که هرجا با چنین موردی مواجه شدم، به شکل مناسبی تذکر داده ام. (مخصوصاً به ائمه محترم جماعات)

به تلفظ غلط این ذکر که بیشتر رایج است، دقت کنید:

  • بِحَورِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُّ وَ اَقِعُد
  • بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقَعُد
  • بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقِعُد

 

در حالی که تلفظ صحیح این ذکر این گونه است:

  • بِحَولِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد

این ذکر، از اذکار مستحب نماز است. می توانیم آن را نگوییم. اما، اگر قرار است قرائت کنیم، می ارزد که صحیح خواندنش را بیاموزیم.

 

 

  1. خیلی از مکبِّرهای قدیمی، هنوز میگویند بحورا...
  2. از جناب آیت الله مکارم سئوال کردند آیا ذکر«یاحَیُّ یاقَیّوم» را می توانیم به جای ذکر «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» به هنگام برخاستن از سجده بگوییم؟ پاسخ فرمودند: به قصد ذکر مطلق اشکال ندارد.

 

نظرات  (۱۷)

تشکر بابت تذکر
پاسخ:
تشکر که خواندید.
۰۴ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۵۷ کمی خلوت گزیده!
واقعا روی قاف فتحه ضمه کسره میذارن؟!!!!!!!!
شاید حساس شدین اینجوری می شنوین، بخاطر اینکه نمیشه کامل ساکنش کرد و ناخودآگاه یکم حرکت می کنه...

ولی بحور الله رو فک کنم منم شنیدم...

یکی از معلمامون می گفت دقت کردید بعضیا می گن: سپحان الله سپحان الله سپحان الله؟ :)
پاسخ:
بله، با فتحه و کسره میخوانند.
خب نسبت به قرائت امام جماعت ها حساسیت دارم. اما نه آنجور که صحیح را غلط بشنوم. 
چند نفرشون، این ذکر رو برای من اِعراب گذاری کردند! اما وقتی توضیح می دادم، غلط بودن تلفظ شون را تصدیق کردند.

 سپحان الله را داشتم. ماشاءالله از بس غلیظ اند. مثل اللهم صل علی مخمد و آل مخمد..!
 
خوب خدا رو شکر من درست می خوندم :)
بحور الله رو خیلی دوست دارم، بزارید اشتباه بخونن. مخصوصا اون پیرا :)
پاسخ:
خدا رو شکر،
 شما استاد مسلّم صرف و نحو عربی هستید.


بِحورالله توی مغز و زبان قدیمی ها نهادینه شده. دیگه مرجع تقلید هم حریف اونا نیست!
چه بد که با وحود دونستن ِ این که کلی ها نمازشون را دارن بهشون اقتدا میکنن بازم حواسشون پرت میشه و اشتباه می کنند...!   
مگه حوزه نمازشون را تصحیح نمی کنه؟!!!

+امروز بعد از خوندن این پست حواسم بیشتر به اذکار نمازم بود حس کردم حتما باید بیام و تشکرم را ابلاغ کنم
پاسخ:
البته بی دقتی در قرائت ذکرهای غیر واجب اگر عمدی نباشد نماز را باطل نمی کند. اما شأن امام جماعت این است که دقت بیشتری داشته باشد.

تشکر از بنده است.




ممنون از این پست که مثل سایر مطالب وبلاگ دقیق و مفید بود.
خدا رو شکر که ما ذکر رو درست می گفتیم!
پاسخ:
ممنون از خواندن شما.

خدا رو شکر.
سلام

آقا من اعتراض دارم. چون این ذکر رو فقط با شنیدن یاد گرفتم. یعنی از وقتی نمازخوان شدم شنیدمش. منظورم اینه که تا حالا نوشته اش را ندیده بودم.
پاسخ:
سلام
اعتراض وارد است!
اتفاقاً یکی از دلایل اشتباه خواندن این ذکر همین است که بیشتر مردم از طریق شنیداری یاد گرفته اند و مکتوب آن را ندیده اند. دیدم که رساله های عملیه هم بعضی هاشون ذکر های رکوع و سجود و بعد از آنها رو بدون اِعراب نوشته اند. 
مرسی بابت نذکر
پاسخ:
مرسی و تشکر بابت خواندن...



کامنت خصوصی را چون آدرس ندارید نمی تونم پاسخ بدهم. اگر میخوای اطلاع بده تا همین جا توضیح بدم.
احسنت
پاسخ:
احسنت بر شما.



راجع به کامنت خصوصی: با روح فرمایش شما موافقم اما، ملاحظاتی وجود داشت که مصلحت دیدم، نیمه اشاره ای داشته باشم.
صمن اینکه موقع نگارش این پست دقت کردم که از محدودۀ انصاف خارج نشوم! 

سپاسگزارم.
سپاس بابت تذکر 
عاقبت شما بخیر
پاسخ:
سپاس بابت دعای خوبتان.
+++++
۱۰ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۰۳ منتـــظر المـهـدی۳۱۳
ممنونم
۲۹ بهمن ۹۵ ، ۰۱:۱۹ سید ابوالفضل ساقی
سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار

اینکه ائمه جماعات در ذکر «بِحَولِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد» حرف قافِ کلمه ی «اقعد» را بصورت مکسور قرائت می کنند کاملا صحیح و بلاعیب است.

در علم تجوید قاعده ای وجود دارد تحت عنوان «قَلقَله» مطابق این قاعده، اگر یک حرف در میان کلمه ای ساکن واقع شود برای اینکه شنونده فکر نکند بخش ماقبل حرف ساکن از بخش ما بعد حرف ساکن مستقل است و کلمه ای جدا محسوب می شود ، قاری باید یک «کسره ضعیف» یا در برخی موارد «فتحه ضعیف» به حرف ساکن اعمال کند تا بدین ترتیب اتصال دوبخش «ما قبل ساکن» و «مابعد ساکن» فهمیده شود.
برای اطلاعات بیشتر به کتب تجویدی رجوع فرمایید...
لطفا این پست خود را اصلاح کنید.
طلاب قبل از ورود رسمی به حوزه باید در یک دوره ی تثبیتی سه ماهه، تجوید و احکام ابتدایی را بگذرانند و پس از قبولی در امتحان می توانند در حوزه اشتغال به تحصیل داشته باشند.خواهش بنده از شما این است که قبل از ایراد گرفتن به افرادی که معتمد جامعه هستند مطمئن شوید.

پاینده و سربلند باشید...
سید ابوالفضل ساقی
پاسخ:
و سلام و عرض احترام خدمت جناب عالی.

جای بسی سپاس است که بالاخره نازنینی چون شما، ان قلتی بر این بحث وارد کرد. اگرچه دیر هنگام است.
ساقی عزیز، بنده هم مثل جنابتان شناخت مختصری از حروف مقَلقَل دارم. یعنی در کلاس های حفظ قرآن این ها را آموخته ام. بحث من متوجۀ همۀ امام جماعت ها نیست. چرا که تفاوت وجود دارد بین امام جماعتی که به دلیل رعایت قاعدۀ قلقله، مختصر حرکتی ظریف و لطیف به حرف قاف می دهد و آن امام جماعت محترمی که اصلاً قاعدۀ قلقله را نمی شناسد و نمی داند چیست! و یا آن امام جماعت محترم تری که وقتی بحول الله ... را اعراب گذاری میکند، رسماً زیر قاف کسره می نهد و وقتی از او سئوال می شود که مطمئن است یا نه، نوشته را می گیرد و با کمی تأمل بجای کسره، فتحه روی قاف می گذارد!!
ساقی عزیز، کسی که عربی خوانده باشد، این مقدار اهل تشخیص هست که دقت در مخارج حروف و برخی قواعد تجویدی را بفهمد و بیخودی از امام جماعت ها ایراد نگیرد. من اگر لازم باشد، حاضرم چندین نفر از ائمه جماعات را در همین ام القرای جهان اسلام (تهران) به شما معرفی کنم که بخاطر قرائت غلط و نا صحیح، نمازگزاران مسجد با آنها درگیر شدند و کار آنها به حکمیت نزد اهل خبره کشید تا جایی که بالاخره اهل تمیز، نا صحیح بودن قرائت آنها را تصدیق کردند و بالاخره منجر به برکناری دو نفر و قبولِ اصلاحِ قرائتِ بقیۀ آنها شد. 
ساقی عزیز، بنظر شما امام جماعتی که قرائتش غلط است و مأموم جوان و نوجوان را یک عمر، به اشتباه می برد، مستوجب تذکر و اصلاح و جبران است یا بنده ای که فقط اشتباه قرائت و تلفظ ناصحیح بعضی امام جماعت ها را گوشزد کردم؟
این را هم بگم که بنده نیز مثل شما دغدغۀ دین و دیانت دارم و مدافع پایگاه مساجد و روحانیت هستم. لیکن، بر این باورم که امام جماعت مسجد، به لحاظ دانش و بینش و معلومات دینی نباید از مأمومین عقب تر باشد. نباید هر روز کارت زرد بگیرد، نباید... و نباید ...
این نکته را هم یادآوری کنم که نه من و نه هیچ کدام از همراهان این وبلاگ، با این جور نوشته ها از مسجد و روحانیت متعهد و فرهیخته سلب اعتماد نخواهیم شد. فقط این امکان وجود دارد که به قرائت ائمه جماعات دقت بیشتری کنند و با شجاعت و اعتماد به نفسی که پیدا خواهند کرد، عنداللزوم تذکر متواضعانه ای به معمّمین بدهند. البته اگر مقبولشان بیفتد...!
حالا تقبی هم بزنم به ایام ماضی که فرموده بودند: قلقله نباید از حد تجاوز کند و به حرکت کامل (فتحه، کسره، ضمه) منجر شود که اشتباهی بزرگ در تجوید است!
بد نیست این نکته را هم اشاره کنم که اخیراً استفتائات از مراجع تقلید در مورد قرائت ناصحیح امام جماعت ها بسیار زیاد شده است که همین استفتائات نشانگر، کم لطفی این حضرات نسبت به ابتدایی ترین مسئلۀ صنفی خودشان است.

۲۹ بهمن ۹۵ ، ۰۱:۳۰ سید ابوالفضل ساقی

شما با ارسال این پست:
پرده از قرائت اشتباه خود برداشتید...
قرائت عده ای را هم به مسیر غلط کشاندید...
اعتماد مردم به ائمه جماعات را از بین بردید...

اگر بنده جای شما بزرگوار بودم با ارسال یک پست مستقل و جدید و اصلاح شده، این اعتماد مردم را که از ائمه جماعات سلب کردید تا حدودی جبران می کردم. چه بسا افرادی که بخاطر این پست گمراه شده و قرائت صحیح و دقیق امام جماعت را ، غلط تلقی کنند و ترک جماعت کنند و گناهش همه بر ذمه ی شماست...
پاسخ:
من اگر قرائتم اشتباه باشد، خیالم راحت است که امام جماعت نیستم. ضمناً با اِعراب صحیحِ قرائت و اذکار، نماز هیچگاه غلط نخواهد بود.

جداً شما معتقدید که با اعراب گذاری صحیح در یک ذکر مستحبی، قرائت نماز مردم به مسیر غلط کشیده می شود؟! یعنی طلبه ها در حوزه های علمیه این جوری استدلال می کنند؟! وا اسفا اگر روش استدلالی حوزه های ما چنین باشد...

سلب اعتماد مردم از ائمۀ جماعات را در کامنت قبلی توضیح دادم.

بنده اگر به یقین برسم که در این مورد اشتباه کرده ام، حتماً جبران خواهم کرد. اما، به بعضی از ائمه جماعات هم بفرمایید که اگر دانش و آگاهی و شیوه های رفتاری و مشی زندگی خود را اصلاح کنند، نه تنها ترک جماعتی اتفاق نمی افتد؛ بلکه در آنصورت مردم را با دگنک هم نمی شود از مساجد جداکرد.
پناه بر خدا از هر حکمت و علمی که حجاب شود...
افعل ما ترید...
عزت زیاد...
پاسخ:
لا ادری!

برقرار باشید و سرافراز.
استفاده کردم، 
هم از نوشته و هم از نظرات..
پاسخ:
نظر لطف شماست.
وای...

مرسی از تذکرتون
پاسخ:
سپاس
فکر کنم آقای سید ابوالفضل خودشون امام جماعتن

توکامنت دوم بد جور گارد گرفتن
پاسخ:
گارد گرفتن تعبیر درستی نیست.
ایشان نظرشون را نوشتند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">