الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

...................... هوالودود .....................

به پاتوق دلدادگی ها و دلباختگی های رئوف
خوش آمدید. این جا، پاتوقی هست برای
افروختن، سوختن و ساختن.
در پاتوق دلدادگی ها، نه حرف اضافه است
و نه جای گزافه. فقط مجالی هست بـرای
قلمی کردن برخی دانسته هـا و ندانسته هـا
بر پایـۀ بایسته هـا و نبایسته هـا. کـه گاهی
در لفافـه می آید و گـاهی در تقابل با جهل
و خـرافه.
پاتوق دلباختگی ها نیز، فرصتی هست برای
مغازله و معـاشقه! امـا نه با پـرنسس هـای
بوالهوس و پر از خار و خس! بلکه با معشوقه
های پاک نفس و قدیس های پاکیزه از رجس
و هوس. آن ها که از طهارتِ وجودشان،
عرشیانِ بالانشین، سـر به مغـاکِ خـاک
می سـایند و فرشیانِ خاک آلوده، به مددِ
نفوس شان، بالِ عروج به افلاک می گشایند.

در این پاتوق، روزنـه ای باز است به گلشنِ
اندیشه ها و صدای حنجره ای طنین انـداز
است با بوی بنفشه ها!

فانوس حقایق این پاتوق نیز، با نـگـاهِ سرخِ
شقایق های این دیار مأنوس است و با
فرهنگِ سرخِ شهادت، پیوندی دیرینه دارد.

و این هم ذوق و شــوق و عقیــده و
آرمـان و آرزوی من با چند بیت شعر:

سحر خیزی:
دریاب اگر اهـل دلی، پیش تر از صبح
چون غنچۀ نشکفته نسیم سحری را

زندگی برای خدا:
شادم به مرگ خود که هلاک تو می‌شوم
با زندگی خــوشم کــه بمیـرم بــرای تو

تلاش:
از مـا ســراغ منــزل آســـودگی مجــو
چون باد، عمر ما به تکاپو گذشته است.

خطر کردن:
آسـودگی، مقـدمۀ خـوابِ غفلت است
کشتی، به موج خیزِ خطر می بریم ما

بار زندگی
زندگی با هوشیاری زیر گردون مشکل است
تا نگردی مست، این بار گران نتوان کشید

مهدویت:
درین ستمکده، آن شمع تیره روزم من
که انتظارِ نسیم سحر گداخت مرا

عشق:
سر و سامان بدهی یا سر و سامان ببری
قلب من سوی شما میل تپیدن دارد

مرگ سرخ:
درین بساط، به جز شربتِ شهادت نیست
مِی ای که تلخی مرگ از گلو تَوانَد شُست

محرم و عاشورا:
فیض ماه نو، ز شمشیر شهادت می برند
خون، حنای عید باشد کشتگان عشق را

خط شهادت:
گردن مکش ز تیغ شهادت که این زلال
از جویبار ساقی کوثر گذشته است.

امید:
نیستیم از جلوۀ باران رحمت نا امید،
نیمه بذری در زمین انتظار افشانده ایم


نمی از ساقی نامه.

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۵۱ ب.ظ

 

 

مستیم و عنان دلِ خودکام نگیریم

تا جام بوَد، عبرت از ایام نگیریم

بی می به گلستان جهان عزّت ما چیست؟

چون لاله گیاهیم، اگر جام نگیریم

.

.

.

.

موجیم که آسودگی ما عدم ماست*

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

.

.

.

 

 

 

 

* موجیم که آسودگی ما عدم ماست. یعنی لحظه هایی که می آساییم، نابودیم، نیستیم، از هستی ساقطیم. یعنی مرده ایم!

 

+ آسوده مرگی را دوست ندارم. تلاش می کنم، مرگ آسوده ای داشته باشم.

 

 

پ.ن:

1- در مصرع اول واژۀ مرکب «خودکام» صفت و به معنی خودرأی یا همان «خودکامه» است. گفتم که صحیح تر بخوانیدش

2- از ویژگی ساختاری غزلیات کلیم کاشانی این است که صرفنظر از قافیه و ردیف، اگر بخواهیم بصورت تک بیت از آن استفاده کنیم، در خیلی از ابیات آن می شود مصرع اول و دوم را جابجا بخوانیم.. مثل همین بیت موجیم که آسودگی ما......

 

 

نظرات  (۷)

احسنت
ان شاالله آنها هم معدوم شوند
پاسخ:
شکراً.

:))
اشعار زیبا و آرامش بخشی بودن ...
پاسخ:
ممنون از حضور شما :)
بسیار عالی...

موجیم و وصلمان از خود بریدن است
مقصد بهانه ای است،رفتن رسیدن است
*
البته به شخصه محتاج دعای هدایتم...بسیار التماس دعا
عاقبتتون ختم به شهادت
پاسخ:

مرحبا به کلیم


ما مرغ بی پریم، از فوج دیگریم

پرواز بال ما، در خون تپیدن است..


دعاگوی تان هستم.

ممنون از دعای خوب شما

بسیار عالی 
ممنون
پاسخ:
بسیار سپاس..
و ممنون از حضور شما.

سلام برادر

روز ولادت حضرت کریم بن الکریم مبارک

لذت بردیم اوس رئوف

هنر شعر گفتن اگه تو مسیر درست و درمون به کار گرفته بشه-کما فعلتم یا اخا- جای شکر داره.

شما استادید و امثال من باید فقط گوش باشیم و بس.

اما جسارتا فکر کنم این نکته ی اخر رو نمیشه از ویژگیهای مرحوم کلیم همدانی معروف به کاشانی دونست.

کلا چون جوهره ی سبک هندی و طرز نو بر تشبیه شدید معقول به محسوسه، این خصوصیت امکان تعویض دو مصراع هر بیت با هم وجود داره. از کلیم باشه یا سلیم یا صائب یا نظیری یا نوعی یا ... بقیه

همین خصوصیت برای اموزش ادمای کم سواد یا غیر متمدن که نکات اخلاق و حتی حکمت و عرفان رو بهشون یاد بدیم هم کاربرد داره.

البته بعدا با دسته گلای بیدل و تنزل سطح علمی شاعرای متاخر طرز نو و به بهانه ی فرار از تکرار، تقلید ناشیانه از مطالب قدما و تو تشبیهات پیچیده ی الکی افتادن باعث شد همون قرن ۱۱ و به خصوص تو محدوده ایران، رو اوج هنری اشعار سبک هندی بدونیم.

ببخشید به خاطر روده درازی!


پاسخ:
سلام بزرگوار.
میلاد نازنین مولود خاندان کرامت و صبر به شما هم مبارک باشد.

و ان شاءالله منعَم از سفرۀ علم و حلم و کرامت شون باشیم.

کامنت های شما بی اغراق برای من موجب برکت و حرکت است. حداقل مجبور میشم وسواس و دقت بیشتری در این سیاهه ها بخرج بدهم.
مزید استحضار حضرت استاد، همانطور که قبلاً خدمتتان عرضه داشتم، کمیت بنده در زمینۀ شعر و شاعری و شناخت اختصاصات شعری و ایضاً در باب عروض و انواع صنایع ادبی و امثالهم لَنگ است و لَنگ است و لَنگ. فقط گاهی از باب فضولی (نه شیخ محمد فضولی) و هوسانه، دو سه بیتی را به انتخاب می نگارم...
بنابراین، فرمایش شما را می پذیرم که جوهرۀ سبک هندی، یعنی همان تشبیه معقول به محسوس باعث چنین ویژگی ای در شعر شعرای آن دوره شده است. اما منظور من این است که همین ویژگی در بین شعرای سبک هندی، خیلی بیشتر از بقیه بر شعر کلیم سایه انداخته است.
در واقع من به اعتبار محفوظات شعری ام و در مقایسه ای که بین شعرای سبک هندی و عراقی داشتم به این نتیجه رسیدم که فراوانی این ویژگی که فکر کنم اسلوب معادله بهش میگن در شعر کلیم بیشتر از سلیم و بیدل و نظیری و نیشابوری و صائب و نایب و تائب و امثال اینها دیده میشه....!  :))

اما خب شما هم قبول بفرمایید که این اسلوب، واقعاً یک هنره و ذوق و توانایی شاعر را می رسونه. وجالب این است که کاربرد بیت را برای کاربران آسان می کند. مثلاً حداقل خاصیتش این است که اگر کسی یه جایی سوتی بده و یا از روی ناشی گری بیت رو اشتباهی و جابجا بخونه، اولاً کسی نمی فهمه، بعدش هم راحت میتونه توجیه اش کنه.

بیت دیگری با همین ویژگی:

 گنبد مسجد شهر از همه فاضل تر بود 

گر به عمامه کسی کوس فضیلت می‌زد...


از جناب صائب بود

امیدوارم که بدآموزی نداشته باشه. ولی خدائیش این جور بیت ها رو نمی شه و نباید در متن اصلی گذاشت. فقط میشه با همین بهونه ها تو دل این کامنت دونی ها بگنجونیم!! :))

۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۰۶ آب‌گینه موسوی
سپاس بابتِ نقلِ ابیاتِ دیگرِ غزل.
پاسخ:
سپاس که می خوانید.


در مورد کامنت خصوصی: کاملاً درست فرمودید، 
فقط خواستم حفظ حرمت کرده باشم. ولی مثل اینکه خودشون مایل نیستند. نمونه اش را الآن در کامنت های پست ملاحطه بفرمایید!!
وبلاگ جالب و مطالب خوبی  داری  مطالبتان هم جذاب و گیرا بود. اگر تمایل به تبادل لینک دارید اطلاع بده .مطالبتون خیلی ساده و در عین حال صادقانه است موفق باشی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی