الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

...................... هوالودود .....................

به پاتوق دلدادگی ها و دلباختگی های رئوف
خوش آمدید. این جا، پاتوقی هست برای
افروختن، سوختن و ساختن.
در پاتوق دلدادگی ها، نه حرف اضافه است
و نه جای گزافه. فقط مجالی هست بـرای
قلمی کردن برخی دانسته هـا و ندانسته هـا
بر پایـۀ بایسته هـا و نبایسته هـا. کـه گاهی
در لفافـه می آید و گـاهی در تقابل با جهل
و خـرافه.
پاتوق دلباختگی ها نیز، فرصتی هست برای
مغازله و معـاشقه! امـا نه با پـرنسس هـای
بوالهوس و پر از خار و خس! بلکه با معشوقه
های پاک نفس و قدیس های پاکیزه از رجس
و هوس. آن ها که از طهارتِ وجودشان،
عرشیانِ بالانشین، سـر به مغـاکِ خـاک
می سـایند و فرشیانِ خاک آلوده، به مددِ
نفوس شان، بالِ عروج به افلاک می گشایند.

در این پاتوق، روزنـه ای باز است به گلشنِ
اندیشه ها و صدای حنجره ای طنین انـداز
است با بوی بنفشه ها!

فانوس حقایق این پاتوق نیز، با نـگـاهِ سرخِ
شقایق های این دیار مأنوس است و با
فرهنگِ سرخِ شهادت، پیوندی دیرینه دارد.

و این هم ذوق و شــوق و عقیــده و آرمـان
و آرزوی نگارنده در قالب چند بیت شعر:

سحر خیزی:
دریاب اگر اهـل دلی، پیش تر از صبح
چون غنچۀ نشکفته نسیم سحری را

زندگی برای خدا:
شادم به مرگ خود که هلاک تو می‌شوم
با زندگی خــوشم کــه بمیـرم بــرای تو

تلاش:
از مـا ســراغ منــزل آســـودگی مجــو
چون باد، عمر ما به تکاپو گذشته است.

خطر کردن:
آسـودگی، مقـدمۀ خـوابِ غفلت است
کشتی، به موج خیزِ خطر می بریم ما

بار زندگی:
زندگی با هوشیاری زیر گردون مشکل است
تا نگردی مست، این بار گران نتوان کشید

مهدویت:
درین ستمکده، آن شمع تیره روزم من
که انتظارِ نسیم سحر گداخت مرا

عشق:
سر و سامان بدهی یا سر و سامان ببری
قلب من سوی شما میل تپیدن دارد

مرگ سرخ:
درین بساط، به جز شربتِ شهادت نیست
مِی ای که تلخی مرگ از گلو تَوانَد شُست

محرم و عاشورا:
فیض ماه نو، ز شمشیر شهادت می برند
خون، حنای عید باشد کشتگان عشق را

خط شهادت:
گردن مکش ز تیغ شهادت که این زلال
از جویبار ساقی کوثر گذشته است.

امید:
نیستیم از جلوۀ باران رحمت نا امید،
نیمه بذری در زمین انتظار افشانده ایم


یک مسابقۀ آسان

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۱۴ ب.ظ

 

در احکام فقهی، درجۀ مشروعیت یا عدم مشروعیت یک عمل (اعم از رفتاری، گفتاری، شنیداری) به پنج عنوان تقسیم شده است که اصطلاحاً به آن ها احکام تکلیفی گفته می شود. این احکام عبارتند از: 1- واجب. 2- مستحب. 3- مباح. 4-  مکروه. 5- حرام.

واجب= کاری که انجام آن لازم است و ترک آن جایز نیست و در صورت ترک، عقوبت یا عذاب به همراه دارد، مانند: نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و ...

مستحب= کاری که انجام آن خوب است و ثواب دارد؛ ولی ترک آن هم اشکال ندارد و موجب عِقاب نخواهد شد، مانند: نماز شب، کمک به مستمندان، زیارت قبور اهل بیت، خواندن دعا و...

مباح= کارى که انجام و ترک آن مساوى است؛ نه ثوابى دارد و نه مستوجب عِقاب است ، مانند: راه رفتن و نشستن، خوابیدن و حرف زدن و...

مکروه= کاری که ترک آن از انجام دادنش بهتر است ولی انجام آن نیز اشکال ندارد، مانند: خوابیدن در مسجد، خوردن و آشامیدن در حال جنابت و ...

حرام= کاری است که ترک آن لازم و انجام دادن آن گناه محسوب می شود. مانند دروغ، غیبت، تهمت، سرقت، ظلم، قتل عمد، شراب خواری و...

 

البته همه این موارد برای شرایط عادی در نظر گرفته شده است. اما، در مواقع خاص و در شرایط اضطرار، برخی از احکام، به تناسب موضوع، تغییر پذیر خواهند بود. در این پست، نمونه ای از آن را به مسابقه گذاشته ایم:

 

سئوال مسابقه:

از بین تمام مستحبات، آقایان فقها و مراجع تقلید عموماً بر یکی از آن ها تأکید بیشتری دارند و به مقلدان خود اجازه داده اند، به خاطر انجام آن عمل مستحبی، حتی از یک فعل حرام هم عبور کنند (یعنی آن حرام را نادیده انگارند) و حتی برخی از مراجع، پا را فراتر گذاشته و ارتکاب آن فعل حرام را برای انجام آن عمل مستحبی، مستحب دانسته اند!! به نظر شما آن عمل مستحب و آن فعل حرام کدام است؟

 

راهنمایی می کنم: این فتوا در توضیح المسائل مراجع (شامل فتاوای 12 نفر از مراجع) در قسمت احکام نماز مورد اشاره قرار گرفته است.

 

 

توضیحات:

  1. غیر از برندگان مسابقۀ قبلی، به سه نفر از کسانی که از تاریخ انتشار این پست تا یک هفته به این سئوال پاسخ صحیح بدهند، با قید قرعه جایزه نقدی تقدیم خواهد شد. (هر نفر 50 هزار تومان)
  2. برندگان مسابقه قبلی نیز در صورت ارائه پاسخ صحیح، با قید قرعه مشمول یک جایزۀ جداگانه به همین مبلغ خواهند شد.

بعداً نوشت:

  1. فقط کامنت کسانی که پاسخ صحیح بدهند در پایان مهلت مسابقه نمایش داده خواهند شد.
  2. کامنت افرادی که پاسخ غلط بدهند. نمایش داده نخواهد شد. (خیالتون راحت)

 

 

 

۹۶/۱۰/۲۴

نظرات  (۱۵)

۲۶ دی ۹۶ ، ۱۵:۰۴ علی اسمعیلی
فکر کنم گفتن اذان و اقامه است که اگر فراموش شود اینقدر مستحب است که اگر نماز را بشکنی که کاری حرام است مشکل ندارد دوست من لطفا به وبلاگ بنده نیز سر بزنید با تشکر از شما
پاسخ:
احسنت!
بسیار عالی.


لطفاً شماره کارت خودتون یا یکی از افراد مورد اعتمادتون را با اسم صاحب کارت، خصوصی ارسال بفرمایید تا هدیه را تقدیم کنم. 


چون این مسابقه برنده دیگری ندارد، بجای 50 تومان 100 هزار تومان تقدیم شما خواهد شد.
۲۶ دی ۹۶ ، ۲۱:۵۶ خادم امام زمان عج الله
با سلام و صلوات بانضمام صلوات بر محمد و آل مطهرشان به چله زیارت عاشورا دعوتید. لطفا همراهیتان را با ذکر مقدس لبیک یا صاحب الزمان عج اعلام بفرمایید بســـم الله...

چله زیارت عاشورا
جهت تعجیل در ظهور و سلامتی و خشنودی حضرت ولی عصر عج الله و تهذیب نفس( انجام واجبات و ترک محرمات در راستای زمینه سازی ظهور حضرت) و شهادت و سربلندی در پیشگاه حضرت

توضیحات :
🔹"قبل" و "بعد" از قرائت دعای پرفیض زیارت عاشورا 100 مرتبه تکبیر گفته شود
🔹بزرگترین اصل عزم و اراده چهل روزه بر مراقبه از اعمال و ترک محرمات و انجام واجبات بود، به خصوص مراقبت از زبان، زبانی که در این چهل روز قرار است کلمات و بندهای زیارت عاشورای امام حسین (علیه السلام) بر آن جاری شود، باید پاک و طاهر باشد
🔹هنگام خواندن دعا با کسی صحبت ننمایید
🔹نماز زیارت عاشورا ترک نشود؛ مگر در مواردی که ادای نماز ممکن نباشد

زمان آغاز طرح از سوم بهمن ماه مصادف با ولادت حضرت زینب سلام الله پایان طرح دوازدهم اسفند ماه

یا رب الفاطمه بحق فاطمه اشف صدر فاطمه بظهور الحجه
بابا مرجع تقلید
بابا مسابقه برگزار کن
بابا پولدار

یه دستی هم سرما بکش اهل بشیم:)

تو هم دلت خوشه ها رئوف جون
فکر نون باش که خربزه-به قول اون ضرب المثل غلط- آبه.
ولی در کل خسته نباشید
یا علی مولا
پاسخ:
درود بر جناب استاد.
ببخشید که فضولی کردیم در کار بزرگان!

مولا یار شماً...



سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز،

هدف از این مسابقه این بود که دوستان عزیز نسبت به اهمیت این مستحب بسیار زیبا و دوست داشتنی عنایت بیشتری داشته باشند و زین پس در نمازهای واجب، ثوابِ اذان و اقامه و مخصوصاً افامه را از دست ندهند.

فتاوای 11 نفر از مراجع تقلید را در دو کامنت زیر مطالعه بفرمایید. 

امام خمینی (ره): شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

آیت الله فاضل: شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است، ولی برای حفظ جان و مال مانعی ندارد.

آیت الله خویی: شکستن نماز واجب از روی اختیار بنا بر احتیاط واجب حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

آیت الله سیستانی: شکستن نماز واجب از روی اختیار بنا بر احتیاط واجب حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

آیت الله بهجت: شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

 آیت الله تبریزی: شکستن نماز واجب از روی اختیار بنا بر احتیاط واجب حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

 آیت الله مکارم: شکستن نماز واجب، عمداً بنا بر احتیاط، جایز نیست. ولی برای جلوگیری از ضرر قابل توجه مالی یا بدنی مانعی ندارد.

آیت الله گلپایگانی: شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

آیت الله صافی: شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

آیت الله اراکی: شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

آیت الله زنجانی: شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است، ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد.

امام خمینی (ره): اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آن ها نماز را بشکند

آیت الله سیستانی: اگر پیش از قرائت یا پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه یا تنها اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آن ها نماز را بشکند. بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آن ها را فراموش کرده، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند.

آیت الله خویی: هرگاه اذان و اقامه را فراموش کند و مشغول نماز شود، اگر تا وارد رکوع اول نشده یادش آمد، می تواند نماز را رها کرده و پس از گفتن اذان و اقامه، نماز را دوباره شروع کند و همچنین است اگر پیش از قرائت یادش بیاید که آن ها را فراموش کرده، مستحب است برای گفتن آن ها نماز را بشکند.

آیت الله تبریزی: هرگاه اذان و اقامه را فراموش کند و مشغول نماز شود، اگر تا وارد رکوع اول نشده یادش آمد، می تواند نماز را رها کرده و پس از گفتن اذان و اقامه، نماز را دوباره شروع کند و همچنین است اگر پیش از قرائت یادش بیاید که آن ها را فراموش کرده، مستحب است برای گفتن آن ها نماز را بشکند.

آیت الله صافی: هرگاه اذان و اقامه را فراموش کند و مشغول نماز شود، اگر تا وارد رکوع اول نشده یادش آمد، می تواند نماز را رها کرده و پس از گفتن اذان و اقامه، نماز را دوباره شروع کند و همچنین است اگر پیش از قرائت یادش بیاید که آن ها را فراموش کرده، مستحب است برای گفتن آن ها نماز را بشکند

آیت الله گلپایگانی: هرگاه اذان و اقامه را فراموش کند و مشغول نماز شود، اگر تا وارد رکوع اول نشده یادش آمد، می تواند نماز را رها کرده و پس از گفتن اذان و اقامه، نماز را دوباره شروع کند و همچنین است اگر پیش از قرائت یادش بیاید که آن ها را فراموش کرده، مستحب است برای گفتن آن ها نماز را بشکند.

آیت الله بهجت: اگر کسی اذان و اقامه را فراموش کرد و بعد از رکوع یادش آمد، برای درک آنها نمی تواند نماز را قظع کند. اما اگر قبل از رکوع یادش آمد، مستحب است به قصد تحصیل ثواب اذان و اقامه، نماز را قطع کند و بعد از اذان و اقامه نماز را از سر بگیرد و اگر فقط اذان را به تنهایی فراموش کرده، بنا بر اظهر، قطع نماز جایز نیست و اگر فقط اقامه را فراموش کرده، جواز قطع نماز خالی از وجه نیست. اگرچه خلاف احتیاط است.

آیت الله زنجانی: اگر اذان و اقامه را فراموش کرده باشد و قبل از رکوع یادش بیاید، مستحب است نماز را شکسته، اذان و اقامه بگوید و نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از رکوع یادش بیاید، بنابراحتیاط نمی تواند نمازش را بشکند و اگر تنها اذان را فراموش کرده، در هیچ جای نماز نمی تواند بشکند و اگر تنها اقامه را فراموش کرده باشد، در هرجای نماز باشد، می تواند نماز را بشکند و اقامه گفته، نمازش را دوباره بخواند.

آیت الله مکارم: اگر پیش از رکوع متوجه شود اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت وسعت داشته باشد، بهتر است نماز را بشکند و اذان و اقامه را بگوید و دوباره شروع کند.

آیت الله اراکی: اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، می تواند برای گفتن آن ها نماز را بشکند.

آیت الله فاضل: هرگاه اذان و اقامه را فراموش کند و مشغول نماز شود، اگر تا وارد رکوع اول نشده یادش آمد، می تواند نماز را رها کرده و پس از گفتن اذان و اقامه، نماز را دوباره شروع کند.

یه وقت زشت نباشه وسطِ حرف زدن با خدا ، نماز رو ول کنیم بریم از اول؟! 
خب این نماز رو تموم کنه. دوباره از اول با اذان و اقامه یکی دیگه بخونه. اینطوری بهتر نیست؟! 
پاسخ:
واقعاً که!!
میگم شاید قصد مراجع اینه که کُلاً نمازِ بدون اقامه تو پروندۀ نمازگزار درج نشه. واسه همین میگن نمازو بشکنید و دوباره با ادب و آداب کامل وارد نماز بشید :)

یادمه نوجوان که بودم در بحث شکیات نماز، همین فرمایش شما را داشتم. می گفتم آقا این قدر سخت نگیرید. هرجا برامون شکی پیش آمد، نماز رو تمام کنیم، دوباره یه نماز کامل بخونیم. ولی مربُی قبول نمی کرد.!! می گفت باید طبق نسخۀ پزشک عمل کنیم. 

این یعنی هرچه دکترا بگن :))
البته که نظر متخصص در هر رشته ای ارجحه. ولی شکیات نماز با اذان و اقامه ی مستحبی یه کم فرق میکنن. 
در کل در باب نماز ما هنوز در اندر خم یک کوچه ایم. ان شاالله خدا به لطفش این نمازای خراب خوروب رو درهم بر میداره و میخره.. ولی واقعا نکته خوبی بود.
پاسخ:
ان شاءالله خدا نمازها رو از ما قبول می کنه.
اما بهتره که خودمون رو قبل از نماز با اذان و اقامه معطر کنیم. 
سپاس
پاسخ:
تشکر.
عجب...
چه اهمیتی داره...
نمیدانستیم.ممنون
پاسخ:
ممنون از شما که خواندید.
سلام
پس نظر من کو؟؟؟
تازه من اومده بودم جایزه بگیرم:)
پاسخ:
علیک السلام برادر.
البته نظر شما در ردیف نظرات مراجع عظام مضبوط است:)
امااحتمالاً شماره کارتتون ایراد داشته!

الآن جایزه ها رو دستم باد کرده، موندم چه کارش کنم.! 
اینا خیلی واضح بود
من مورد شاذ رو گفتم
تازه مهمتر هم بود:)




پاسخ:
شاذ رو خوب اومدی. یاد اون آقای... افتادم.

جایزه شما محفوظه. شماره کارت رو بده تا تقدیم کنم.
چه جالب! نمی دونستم! یه سوال، اگه شکی وسط نماز پیدا شد که نماز رو باطل می کنه ( مثل شک بین سه و پنج تو نماز چهار رکعتی) باید نماز رو شکوند و از اول خوند دیگه، درسته؟
پاسخ:

تشکر.

البته بهتر این است که پاسخ مسائل شرعی رو در رساله های عملیه مراجع تقلید مطالعه بفرمایید. اما آنچه بنده می دانم این است که شک بین «سه و پنج» در نماز چهار رکعتی باطل نیست!

بلکه در چنین شکی اگر در حال ایستاده باشد، مطابق فتوای امام خمینی نمازگزار باید بنشیند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. سپس دو رکعت نماز احتیاط ایستاده به جا آورد.

و بنا بر نظر آیت الله مکارم، علاوه بر آن بنا بر احتیاط واجب باید اصل نماز را نیز اعاده کند.

اما بنا بر نظر آیت الله بهجت، علاوه بر این ها استحباب دو سجدۀ سهو هم وارد شده است و اگر این شک بعد از رکوع باشد، احوط آن است که یک رکعت دیگر هم بخواند و بعد از سلام نماز را اعاده کند.

ممنون! تو ذهنم این بود که اگر هر دو طرف شک اشکال داشته باشه نماز رو باطل می کنه. خوب حالا سر جاشه، نمازی که ب هر دلیل باطله رو باید شکوند یا نمی شه؟
پاسخ:
راستش برام خیلی سخت است که بخواهم در کار تخصصی دیگران وارد شوم. اما امیدوارم این آخرین سئوال باشد.

اگر بطلان نماز به دلیل نداشتن وضو یا سایر مقدماتِ لازم باشد، که مسلماً در چنین حالتی اصلاً نمازی اقامه نشده که بهم زدن آن شکستن محسوب شود، پس باید فوراً از آن حالت خارج شویم. 
اما اگر نمازگزار در حین نماز با یکی از شک های باطل مواجه شود، نباید فوراً نماز را بشکند، بلکه باید به قدری فکر کند که یا به نتیجه قطعی برسد و یا با طولانی شدن فکر و مکث کردن بیش از حد، حالت نماز بهم بخورد و آنگاه نماز را رها کند.
خوب واقعا اگه می دونستم انقد سختتونه نمی پرسیدم....چون تو رساله جوابش رو پیدا نکردم و اتفاقی دیدم اینجا بحثش شده بوده گفتم بپرسم. 
ضمن این که من یه سوال داشتم فقط و شما اولی رو طور دیگه ای برداشت کردید.
ممنون در هر صورت. 
پاسخ:
خواهش میکنم،
جواب دادن برای من زحمت نیست، افتخار است. فقط از این جهت  گفتم که خواستم در کار تخصصی دیگران دخالتی نکرده باشم،

از شما هم ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">