الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

...................... هوالودود .....................

به پاتوق دلدادگی ها و دلباختگی های رئوف
خوش آمدید. این جا، پاتوقی هست برای
افروختن، سوختن و ساختن.
در پاتوق دلدادگی ها، نه حرف اضافه است
و نه جای گزافه. فقط مجالی هست بـرای
قلمی کردن برخی دانسته هـا و ندانسته هـا
بر پایـۀ بایسته هـا و نبایسته هـا. کـه گاهی
در لفافـه می آید و گـاهی در تقابل با جهل
و خـرافه.
پاتوق دلباختگی ها نیز، فرصتی هست برای
مغازله و معـاشقه! امـا نه با پـرنسس هـای
بوالهوس و پر از خار و خس! بلکه با معشوقه
های پاک نفس و قدیس های پاکیزه از رجس
و هوس. آن ها که از طهارتِ وجودشان،
عرشیانِ بالانشین، سـر به مغـاکِ خـاک
می سـایند و فرشیانِ خاک آلوده، به مددِ
نفوس شان، بالِ عروج به افلاک می گشایند.

در این پاتوق، روزنـه ای باز است به گلشنِ
اندیشه ها و صدای حنجره ای طنین انـداز
است با بوی بنفشه ها!

فانوس حقایق این پاتوق نیز، با نـگـاهِ سرخِ
شقایق های این دیار مأنوس است و با
فرهنگِ سرخِ شهادت، پیوندی دیرینه دارد.

این هم ذوق و شــوق و عقیــده و آرمـان
و آرزوی نگارنده با چند بیت شعر:

سحر خیزی:
دریاب اگر اهـل دلی، پیش تر از صبح
چون غنچۀ نشکفته نسیم سحری را

زندگی برای خدا:
شادم به مرگ خود که هلاک تو می‌شوم
با زندگی خــوشم کــه بمیـرم بــرای تو

تلاش:
از مـا ســراغ منــزل آســـودگی مجــو
چون باد، عمر ما به تکاپو گذشته است.

خطر کردن:
آسـودگی، مقـدمۀ خـوابِ غفلت است
کشتی، به موج خیزِ خطر می بریم ما

بار زندگی:
زندگی با هوشیاری زیر گردون مشکل است
تا نگردی مست، این بار گران نتوان کشید

مهدویت:
درین ستمکده، آن شمع تیره روزم من
که انتظارِ نسیم سحر گداخت مرا

عشق:
سر و سامان بدهی یا سر و سامان ببری
قلب من سوی شما میل تپیدن دارد

مرگ سرخ:
درین بساط، به جز شربتِ شهادت نیست
مِی ای که تلخی مرگ از گلو تَوانَد شُست

محرم و عاشورا:
فیض ماه نو، ز شمشیر شهادت می برند
خون، حنای عید باشد کشتگان عشق را

خط شهادت:
گردن مکش ز تیغ شهادت که این زلال
از جویبار ساقی کوثر گذشته است.

امید:
نیستیم از جلوۀ باران رحمت نا امید،
نیمه بذری در زمین انتظار افشانده ایم

و ...

پربیننده ترین مطالب

جامعۀ شبکه ای

يكشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶ ب.ظ
 

گفته اند:

  1. شبکه های اجتماعی، ریخت اجتماعی جدید جامعه را شکل می دهند.
  2. فرایندهای قدرت و فرهنگ را دگرگون می سازند و در ادامۀ کار، عزمی همگانی ایجاد می کنند که مرتبۀ آن از سطح منافع اجتماعی بالاتر است.
  3. در شبکه های اجتماعی، قدرتِ جریان ها، بر جریان های قدرت پیروز می شود!
  4. فعالیت یا عدم فعالیت در شبکه ها و موفقیتِ هر شبکه نسبت به شبکۀ دیگر، از منابع حیاتی سلطه و تغییر محسوب می شود!

 

این ها، شاکله و ویژگی های ذاتی و نهفتۀ جوامعی است که تحتِ تأثیرِ شبکه های اجتماعی به وجود می آیند و اصطلاحاً  به آن «جامعۀ شبکه ای» می گویند.

اما جامعۀ شبکه ای با چهار ویژگی آشکار نیز قابل توصیف است:

  1. شهروندانش، هر روز انبوهی از اطلاعات متنوع را دریافت می کنند.
  2. دامنۀ اطلاعات در چنین جامعه ای بسیار گسترده و آسیب زا و ناهمگن با سطوح جامعه است.
  3. سرعت انتقال اطلاعات در جامعۀ شبکه ای فوق العاده بالاست.
  4. در جامعۀ شبکه ای، آزادی بر امنیت اولویت دارد!


 

نکته مهم: حجم اطلاعاتی که در جامعۀ شبکه ای منتشر می شود، گاهی به اندازۀ یک دریاست. اما دریایی که بیش از یک میلیمتر عمق ندارد! به همین دلیل، خیلی زود تبخیر می شوند و از بین می روند. مع الاسف، اثرات منفی آن بر افکار عمومی، ماندگار می شود ولی تأثیرات مثبتِ آن بسیار زودگذر و ناپایدار است. 

 

 

 

 

پ.ن:

  • ویرایش سومِ کتاب 336 صفحه ای «جامعۀ شبکه‌ای» نوشتۀ جان ون‌دایک، ترجمۀ بسیار دقیق و شیوایی دارد، اما فهمش برای همگان آسان نیست. در عین حال، این کتاب از واقعیتی حرف می زند که دانستنش برای برخی انسان های دغدغه مند، آزار دهنده است. حوصله داشتید بخوانیدش. ولی سعی کنید مغلوبِ محتوایش نشوید.
  • آنچه این جا نوشتم، از متن کتاب نیست.

 

 

نظرات  (۴)

سلام.
علت این که تاثیرات مثبتش گذراست چیه؟
پاسخ:
علیک السلام

شاید از علت هایش این است که:
  1. شبکه های مجازی نوعاً انحصاری است و اطلاعات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی دنیا توسط سرویس های خاص مدیریت می شود.
  2. حجم مصرف اخبارِ مثبت در شبکه های اجتماعی به نسبتِ اخبار منفی تقریباً هیچ است و اگر هم خبر خوبی منعکس شود، به شکل خوب منعکس نمی شود! مثلاً نامه کروبی به رهبری را در کانال های خودی و رسانه های بیگانه در حجم گسترده ای پوشش دادند، اما اگر رهبری به همین نامه پاسخ دهد، آیا بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و آمدنیوز و کانال های دیگر، پاسخ رهبری را به همان اندازه پوشش خبری می دهند؟ یا مثلاً امام جمعۀ سرپل ذهاب، مدت هاست برای همدردی با زلزله زدگان استان، داخل چادر و در کنار آنها زندگی می کند، آیا چند نفر از مردم ما از این موضوع با اطلاع هستند؟ در حالیکه عطسۀ فلان بازیگر یا ورزشکار داخلی و خارجی ظرف چندثانیه با آب و تاب کامل به کل دنیا مخابره می شود!
  3. افراد در جوامع شبکه ای، با اخباری مواجه هستند که عمق ندارد. (چه اخبار مثبت و چه خبرهای منفی) ضمن این که  اخبار شبکه های مجازی، نوعاً بی ریشه است. یعنی علت و خاستگاه و حد و اندازۀ آن خبر- اعم از نوشتاری یا صوتی و یا تصویری- مشخص نیست. در نتیجه اطلاعاتی که عمق و ریشه نداشته باشند، برای تخریب ذهن انسان ها کاربرد فوری و اثرات قوی دارد. اما برای ساختن فکر و اندیشه و حک کردن باورهای اصیل در ذهن انسان ها، کافی نیست.
  4. دلیل عمده تر این است که فریب افکار عمومی و جذب آنها به سمت جریان های کاذب، همیشه آسان تر و زودبازده تر است از هدایت جوامع به سمت مفاهیم ارزشی!

معرفی بسیار خوبی بود
احسنت
نمی شود جامعه ای را دید و مسولین آن جامعه را نه
در جوامع شبکه ای هم قطعا باید سراغ مسولینی رفت که بیشترین محتوی را تولید و از مسیرهای مختلف در اختیار مخاطب می گذارد.
به نظرم در این جوامع توهم آزادی وجود دارد چون مخاطب مستقیما جریان جریانساز را نمی بیند


واقعا آنچه مطرح فرمودید بحث گسترده ای را می طلبد
یاعلی
پاسخ:
نظر لطف شماست.
ممنونم
موافقم. 
البته گاهی هم مسئولین، خودشان هدف می شوند برای تولید کنندگان محتوا.
موافقم


خوب است امثال جنابعالی هم از زوایای دیگر به این موضوع بپردازید.
یا علی


درست فرمودید..

اما برای من قابل حل نیست چطور وزیری که شبکه اجتماعی رو فیلتر کرده در اون فعالیت داره بدون فیلتر...

اما برای مردم با فیلتر...!!
پاسخ:
درست می فرمایید، اما فرمایش شما مقولهٔ دیگری است که بحث جداگانه ای را می طلبد.
سپاس 
پاسخ:
لطف شما زیاد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">