الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

استقامت در مسیر انتظار

الــرقـــیـم

...................... هوالودود .....................

به پاتوق دلدادگی ها و دلباختگی های رئوف
خوش آمدید. این جا، پاتوقی هست برای
افروختن، سوختن و ساختن.
در پاتوق دلدادگی ها، نه حرف اضافه است
و نه جای گزافه. فقط مجالی هست بـرای
قلمی کردن برخی دانسته هـا و ندانسته هـا
بر پایـۀ بایسته هـا و نبایسته هـا. کـه گاهی
در لفافـه می آید و گـاهی در تقابل با جهل
و خـرافه.
پاتوق دلباختگی ها نیز، فرصتی هست برای
مغازله و معـاشقه! امـا نه با پـرنسس هـای
بوالهوس و پر از خار و خس! بلکه با معشوقه
های پاک نفس و قدیس های پاکیزه از رجس
و هوس. آن ها که از طهارتِ وجودشان،
عرشیانِ بالانشین، سـر به مغـاکِ خـاک
می سـایند و فرشیانِ خاک آلوده، به مددِ
نفوس شان، بالِ عروج به افلاک می گشایند.

در این پاتوق، روزنـه ای باز است به گلشنِ
اندیشه ها و صدای حنجره ای طنین انـداز
است با بوی بنفشه ها!

فانوس حقایق این پاتوق نیز، با نـگـاهِ سرخِ
شقایق های این دیار مأنوس است و با
فرهنگِ سرخِ شهادت، پیوندی دیرینه دارد.

این هم ذوق و شــوق و عقیــده و آرمـان
و آرزوی نگارنده با چند بیت شعر:

سحر خیزی:
دریاب اگر اهـل دلی، پیش تر از صبح
چون غنچۀ نشکفته نسیم سحری را

زندگی برای خدا:
شادم به مرگ خود که هلاک تو می‌شوم
با زندگی خــوشم کــه بمیـرم بــرای تو

تلاش:
از مـا ســراغ منــزل آســـودگی مجــو
چون باد، عمر ما به تکاپو گذشته است.

خطر کردن:
آسـودگی، مقـدمۀ خـوابِ غفلت است
کشتی، به موج خیزِ خطر می بریم ما

بار زندگی:
زندگی با هوشیاری زیر گردون مشکل است
تا نگردی مست، این بار گران نتوان کشید

مهدویت:
درین ستمکده، آن شمع تیره روزم من
که انتظارِ نسیم سحر گداخت مرا

عشق:
سر و سامان بدهی یا سر و سامان ببری
قلب من سوی شما میل تپیدن دارد

مرگ سرخ:
درین بساط، به جز شربتِ شهادت نیست
مِی ای که تلخی مرگ از گلو تَوانَد شُست

محرم و عاشورا:
فیض ماه نو، ز شمشیر شهادت می برند
خون، حنای عید باشد کشتگان عشق را

خط شهادت:
گردن مکش ز تیغ شهادت که این زلال
از جویبار ساقی کوثر گذشته است.

امید:
نیستیم از جلوۀ باران رحمت نا امید،
نیمه بذری در زمین انتظار افشانده ایم

و ...

پربیننده ترین مطالب

قلندرهای قلدر !

پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۰ ق.ظ

 

در آئین فرقه های درویشی، مرید بودن، در درجه نخست، نیروی «اراده» را از فرد سلب می کند. ارادت محض، ‌مرگ تدریجیِ اراده و نیروی اندیشه را به دنبال دارد که اولین هدفِ قطب فرقه نیز همین است!

برای ملموس تر شدن این مسئله، سخنان «کیوانعلی شاه قزوینی» از بزرگان فرقه گنابادی قابل تأمل است. وی در کتاب «رازگشا» چنین می گوید:

 

... یک لیره انگلیسی، انگشتر یاقوت طلا، دستمال ابریشمی دولا، جوز مخروطی و یک من نبات خریدم و خدمت ملاسلطان رسیدم. وقتی خلوت شد و همه مریدان بیرون رفتند. به من گفت عبا بینداز، جوراب بکن، یقه و بندهایت را باز کن و سر را برهنه نما...  بعد پول را از من گرفت به دست راست خود  و با دست چپش بند دست راست مرا گرفت و گفت با دست چپ دامن راستش را بگیرم...سپس گفت در برابرش به زمین بیفتم و سجده کنم، چنین کردم. حالا ملاسلطان سجده های مرا با آن دست های ‌بسته و یقه و بندهای باز، با فلاکت و اسیری می دید و حظّ می کرد... او وقت تلقین ذکر با تغیّر حرف می زد و عبارت «تو» را به جای «شما»به کار می برد...

و این یعنی خرد شدن شخصیت مریدان در فرقۀ کثیف دراویش گنابادی.

 

 

+ کیوانعلی قزوینی، یکی از چهره های اصلی فرقه گنابادی است که بعد از پی بردن به ماهیت کثیف فرقه، تحقیر شدن را بر نتافت و از آنها جدا شد. به همین دلیل، چندین بار مورد سوء قصد عوامل فرقه قرار گرفت اما هربار جان سالم به در برد.

 

++ مؤسسۀ روشنگر در نشریۀ روشنا (فروردین 97) به نقل از کتاب «رازگشا، کیوانعلی شاه قزوینی، ذیل پرسش 39» و به نقل از برخی چهره های قبلی فرقۀ گنابادی، مطالبی را نقل کرده که بسیار خواندنی و جالب است.

 

 

 

 

پ.ن:

نشریۀ روشنا، در هر شماره مطالب بسیار دقیق و مستندی را در باره فرقه های دراویش، بهائیت، انجمن حجتیه، مسیحیت تبشیری، فرقه های شیطانی و عرفان های نوظهور ارائه می دهد. توصیه می کنم حتماً بخوانیدش.

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۱۸)

خدا هدایتشون کنه
پاسخ:
خدا کند اهل هدایت باشند.
۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۵۱ chefft.blog.ir 💞💕
مطلب خوبی بود، 
پاسخ:
ممنون
خدا لعنتشون کنه
این چه بساطیه آخه

جالبه این مریدا معمولا کسانی هستند که برای خدا سجده نمی کنند و اهل نماز و عبادت نیستند.

خدایا شکرت که ما را بنده خودت قرار دادی .
پاسخ:
آمین.
و این فرجام کار کسانی ست که از بندگی خدا خارج می شوند.

الهی در بندگی خدا ثابت قدم باشیم.
خیلی جالبه
مطلب روشن‌گرانه‌ای بود
ممنون
پاسخ:
نظر لطف شماست. ولی به نظر من جالب نیست!!

ممنون که خواندید.
خدا نجاتمان دهد از شر شیاطین جن و انس

ممنون بابت معرفی نشریه
پاسخ:
به اجابت دعای شما امیدوارم.

تشکر که خوانده فرمودید.
سلام
از کجا میشه تهیه کرد این نشریه را؟
پاسخ:
سلام 
طاعات شما قبول،

من این نشریه رو از دفتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گرفتم. اما فکرکنم بصورت گیشه ای عرضه نمی شود و فقط برای مشترکین ارسال میشه که داخل نشریه نحوۀ اشتراک پذیری را توضیح داده است.
الآن نشریه دستم نیست. اگر خواستید می تونم تا یکی دو روز دیگه نحوۀ اشتراک پذیری رو براتون بنویسم.
اما آدرس وبسایت مؤسسه این است.

http://www.feraghvaadyan.com/Portal/Home/Default.aspx

عجالتاً می تونید مراجعه کنید و از مقالات و نسخه های دیجیتال فصلنامه ها استفاده کنید.
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۴۵ آب‌گینه موسوی
پس از حملهٔ مغول، گرفتارِ حملهٔ متصوّفه شدیم که هنوز هم ادامه دارد! 
 در تذکرة الاولیا، مثنوی و... ازین دست اراجیف و مثلِ آن بسیار است...
پاسخ:
درود بر خانم موسوی 
از نبودنتان کمی نگران بودیم.

درست می فرمایید. سایۀ شوم فرقه های صوفیه بعد از مغول بیشتر شد. اما پیدایش این لکه های ننگ حدوداً به قرن دوم برمی گردد.

بله، با کم و بیشش پذیرایم. 
خدا رو شکر هیچ وقت ذهن و اندیشه ام را به نقل حکایات و کرامات دروغین صوفیانه نیالوده ام. 
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۱ سپیده خواه
دستتون درد نکنه بابت معرفی کتاب و آدرس سایت
آدم های خبیثی هستند این دراویش

پاسخ:
خواهش می کنم.
وای که حالم بهم می خورد از این انگل های متعفن. 
پاسخ:
ولی اون مقام مسئول گفته بود که درویش ها، حیوانات بی آزاری هستند!


در تأیید نظر آقاصابر عزیز عرضه می دارم که به اعتبار احادیث نبوی، فرقه های صوفیه از کفار پلیدتر و نجس تر هستند.

۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۱۴ صحبتِ جانانه
مردم معطلن
معطل عشق
ولی حالیشون نیست
پاسخ:

عشق کاریست که موقوف هدایت باشد...


مردم شاید.

اما این درویش هایی رو که من می شناسم، جانورهایی هستند که اصلاً عشق را بو نکرده اند!!

۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۰۰ صحبتِ جانانه
نمیشناسمشون
ولی همونا احتمالا یه تمایلاتی نداشتن که سر از این لجن زار ها درآوردن؟
 گول خورده هاشون دنبال چی رفتن که سرشون گول مالیده شده؟

پاسخ:
بله، حتماً تمایلاتی داشتند. اما متأسفانه صمٌُ بکمٌُ عمیٌُ فهم لایعقلون بودند.
گول خورده هاشون رفته بودند دنبال شهرت و شهوت و شکمبارگی و شیخوخیت بازی...

حدوداً سه سال پیش، همراه یک گروه مطالعاتی، قریب دوماه تحقیقاتی داشتیم از گروه های مختلف درویشی در چند استان و منجمله تهران. ناگزیر با تعدادی از بزرگان این جماعت وابسته به انگلیس، مصاحبه و همنشینی داشتیم و مراسم و زندگی و شغل و پیشه و اندیشۀ این ها را از نزدیک تجربه کردیم. باور کنید در  سرتا پای وجود این ها اعم از زن و مردشون جز آلودگی و پلیدی و انحراف اخلاقی و جنسی چیز دیگری دیده نمی شود . حتی در رده های پایین این ها.
به انگلیسی بودن هم، خودشون اذعان داشتند و با افتخار هم از آن دم می زدند...
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۷ آب‌گینه موسوی
بزرگوارید حضرتِ‌عالی. التماسِ دعا.
سپاس بابتِ همراهی.
پاسخ:
زیر سایۀ سلطان سریر ارتضاء معزز و مسرور باشید.
سپاس از شما.
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۴۱ صحبتِ جانانه
راستش من درویش رو فقط از شعرهای شعرا شنیده بودم
در جریان این ضلالت ها نبودم😐🙈

شیطان و روباه پیر(انگلیس)فرقه سازی فراوون داشته
این کله خنگا قراره به کجا برسن حالا؟
پاسخ:
اتفاقاً خیلی ها همین برداشت رو دارند.
اما این ها فقط اسمشون درویشه و خیلی فرق دارند با آنچه که در شعرهای امثال حافظ آمده است.
این ها حتی از درویش ها و صوفی های قبل از دورهٔ صفویه هم بدترند.
سلام استاد رقیم
طاعات و عزاداری ها و ... قبول
پست الکی و ویرانی نوشتید جز معرفی اون رسانه که الهی ریشه کن بشن امثالش.
به دلم مونده یه نشریه و سایت و موسسه ای که تو این زمینه کار می کنه درست قدم بر داره. تر و خشکو با هم یکی می کنن. تو قمش اینطوره و حرفی ازمشهد و تهران و اصفهان نمی زنم که واویلا. به طور خاص در باب تصوف و درویشی و رندی و قلندری-چه برسه به عرفان- اصولا قاطی می کنن اکثر اوقات و مگه مجبورتون کردن تو چیزی که نمی دونید دخالت کنید و اظهارنظر سلبی و ایجابی کنید؟ 
پاسخ:
سلام برخودتون که استاد اعظمید.
طاعات و عزاداری ها و ادعیه و راز و نیازهای رمضانیه شما هم قبول باشد ان شاءالله.
ببین آقا، من از طایفۀ طوفانم، فنون شاعری نمیدانم. ویرانی سوغات من است و پریشانی، اوقات من... و حالا این است حکایتِ منِ بینوا. چون وقتی امثال شما اساتیدِ فن، کاری نمی کنید، چیزی نمی نویسید و سخن نمی رانید، من بیسواد می شوم معرکه گیر عرصۀ عشق و سیاست :)
حالا از این ها بگذریم. بالاخره متوجه نشدم که اون رسانه، مقبول شما هست یا نه؟ اگر نیست، پس چرا استثناء فرمودید و اگر هست، خب این پست هم از همون رسانه و از همون کتاب گرفته شده، پس تبعاً باید مقبول طبع تان باشد!

نکتۀ دیگر این که من با آداب و مرامِ مشایخِ صوفیۀ معروف و مندرج در تاریخِ قبل از صفویه کاری ندارم. هرچند که به دلایل متعددی بعضی از آنها را هم باور ندارم و برخی دیگر از آن ها را نیز اصولاً نا روا و ناصوابشان می دانم، اما عجالتاً در مقام نقد و نفی آنها نیستم. چون مکتب و مرامشان محصور و محبوس در کتاب ها شده و بود و نبودشان فعلاً برای ما توفیری ندارد. ولی حساب فرقه های درویشی امروز کشور از مرام و مشایخ صوفیۀ اصطلاحی تاریخی کاملاً جداست و مطمئنم که این دو هیچ وجه اشتراک و سنخیتی با هم ندارند. فقط اسمشان درویش است.

با شناختی که حقیر دارم، فرقه های درویشیِ نعمت اللهیه، نوربخشیه، ذهبیۀ اغتشاشیه، خاکساریه، قادریه و امثالهم، نه رند و صوفی و قلندر هستند و نه زاهد و فقیر و درویش و تهیدست. مخصوصاً فرقۀ پلید گنابادی ها که انشعاب اولیۀ آن ها از دستۀ نعمت اللهیه بوده و الآن در شهرهای مختلف خراسان و علی الخصوص گناباد، و بعضی شهرهای دیگر مثل شیراز، همدان، اصفهان،اراک، کرمانشاه و تهران فعالیت گسترده ای دارند. (در شهر قم هم بودند ولی اخیراً به دلیل محدودیت هایی که داشتند، تعدادشان به اندک رسیده است)

مزید اطلاع، ترویج فساد اخلاقی و جنسی، در رآس واجباتِ فرقۀ گنابادیه است. اصولاً فساد در درون این فرقه نهادینه شده و مقبول افتاده است. ضمن این که این فرقه، در مواقع خاص و حساس با هدف های مدیریت شده، مزاحمت ها و غائله های سیاسی هم در کشور به راه می اندازد، مثل غائلۀ چندسال پیش قم و غائلۀ اخیر در خیابان پاسداران تهران...
البته فرقه نعمت اللهیه، انشعابات بیشتری داشتند که عموماً در طول زمان منقرض شده اند و تنها گنابادی ها مانده اند و مونس علیشاهیه. که فساد این یکی از گنابادی ها هم بیشتر است. اما چون قطب فرقه در خارج از کشور زندگی می کند، فعالیت چندانی از آنها دیده نمی شود.

در بابِ پراکنده گویی و نارسانویسیِ سایت ها و رسانه ها هم که فرمودید، بهتر است سکوت کنم و چیزی نگویم. چون بلانسبت شما می شود تف سربالا، بنطرم این را باید نهادهایی پاسخگو باشند که فهم و درکِ فقاهت و عرفان و تفسیر و تاریخ ادیان و تقریب مذاهب و چه و چه را از حقوقِ اصلی خودشون می دانند و بنده هم به سهم خود شدیداً از بی توجهی و غفلتشون گلایه مندم...
و دیگر هیچ...
خب نتیجه تحقیقاتتون چی شد؟! از قرن دوم بودند؟! مورچه چیه کله پاچش چی باشه؟ درویش چیه که فرقه های متعدد داشته باشه؟ زکات علم یاد دادنش هیت. به ما هم خب بگید من ازشون هیچی نمیدونم. فقط کارای جلف و سبکشون تو کتم نمیره.. خوبه در جریان تحقیق و مصاحبت باهاشون خندتون نمیگرفته.. کیوانعلی زحمت کشیده از این فرقه جداشده!!! به من یکی بگه بهم سجده کن، تا یک کتک مفصل بهش نزنم دلم آروم نمیگیره.. معنی نداره! :(
پاسخ:
سلام و درود بر دکتر یونس.

خب نتیجۀ تحقیقات ما برای یکی از مؤسسات فرهنگی بود که مجموعه ای از فیلم و عکس و صوت و نوشته و مصاحبه را به صورت تدوین شده و خام تحویل اونها دادیم. فقط خاطراتش ماند برای ما و بعضی دانسته های چندش آورش!! البته توی وبلاگ قبلی ام چند خطی در موردشون نوشته بودم.

بله، تقریباً از اواسط قرن دوم بود که به دلیل خلاء های فکری و اعتقادی اصیل، علی الظاهر با هدایت خلفای عباسی، برخی نحله های فکری و مذهبی ظهور و بروز پیدا کردند که فرقه های صوفیه از اهل سنت نیز بارزترین آن ها بودند. این فرقه ها کم و بیش منزوی، گوشه گیر، پشمینه پوش، تارک دنیا، زاهد و عابد و امثال اینها بودند که بعدها مورد نفوذ جریان های سیاسی زمان قرار گرفتند و رنگ و بویشان رفته رفته تغییر کرد و شدند آنچه که تاریخ نویسان کهن، احوالات راست و دروغ آنها را در کتاب هایشان ثبت و درج کرده و برای امروزِ ما به یادگار گذاشته اند!!

متأسفانه یا خوشبختانه حقیر علمی ندارم که شما ذکاتش را مطالبه می فرمایید. سایت و نشریه اش را خدمتتان معرفی کردم که فکر کنم همین کفایت می کند. ضمن اینکه شما خودتون ماشاءالله اقیانوس مطالعه و کاوش هستید. پس نگویید نمی دانید که من یکی باور نمی کنم.

باور کنید چیزهایی از این ها دیدیم و شنیدیم که گفتنش واقعاً شرم آور است. یعنی برای بازگو کردنش لزوماً باید از پنس و قیچی استفاده کنیم.

کیوانعلی شاه به هوای قطبیت رفته بود و چون بهش نرسید، کنار نشست. اما همچنان در سلوک خودش باقی ماند...

سجده کردن همیشه در برابر قطب نیست که بشود راحت استنکاف کنیم. دعا کن در پیچ و خم ابتلائات روزگار، به سجده های نامحسوس گرفتار نشویم...
یاد سریال سارق روح افتادم...
پاسخ:
حیف که من این سریال را ندیده ام :(
سلام علیکم ورحمه الله. 
نشریه رو که حتما تهیه میکنم و میخونم. سوالم اینه که چطور تونستید باهاشون صحبت کنید؟! یعنی اینقدر راحت اجازه میدن کسی وارد جمعشون بشه؟! آسیب نمیرسونن به کسی؟! نترسیدید؟! یا اکثرا کسانی بودند که از این جمع جدا شده بودند.. 
پاراگراف آخر پاسختون خیلی نکته ی مهمی بود، بهش که خوب فکر کردم دیدم سجده نامحسوس داشتم.. حالا نه لزوما به آدمها به همون سختی ها و ابتلائات زندگی دنیا که انسان رو زمین میزنه و سر آدمها رو ناگزیر خم میکنه.. ولی همیشه خدایی هست که دست بنده اش رو بگیره و از روی زمین بلند کنه.. 
پاسخ:
علیک السلام.
خب همون نشریه و سایت، می شه زکوة دانسته های من. بقیۀ سئوالاتتون دیگه مشمول زکوة نمی شود. :)
و البته بعضی چیزها هم دانستنش خیلی ضروری نیست و لطفی هم ندارد...

ان شاءالله همیشه محکم و با صلابت باشید و در ابتلائات زندگی پیروز و سرافراز.
دراویش گنابادی، مصداق «کالانعام بل هم اضل» هستند.
پاسخ:
چهارپایانی که سر در آخور انگلیس دارند.

درود بر حمیدآقای گل...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">